Tuesday, 25 October 2011

#011: percaya?


percaya. siapa ada trust issues disini? 

aku rasa semua orang berhadapan dengan masalah ni. baru-baru ni aku ada bertwitter dengan a few junior aku masa belajar dulu. junior semester je. umur sama je pun. :) borak punya borak terbuka cerita pasal ex-roommate aku masa aku semester 1 dulu. dorang cakap, dulu dorang percaya semua cerita yang ex-roommate (aku gelarkan di f lah ye?) ceritakan. macam mana dia kenal dengan bekas suami dia, dia kahwin, dia cerai. sampai timbul rasa kesian. and timbul rasa simpati bila f ni cerita pasal aku yang bukan-bukan. dorang bukan simpati dengan aku, tapi simpati dengan f.

semua cerita aku yang f ceritakan dekat dorang, of courselah yang buruk-buruk saja. well, been there done that. aku dah rasa benda ni semua dari sekolah lagi. being a famous girl in school/polytechnic is not a good thing tho. cheyyy. dandan femes uols. 

seriously, aku dulu bukan jenis mesra dengan semua orang. bukan baru bercakap dengan orang tu 1 hari, dah mesra-mesra tetiba cas-cas jadi bff. no. so not me. junior aku tu pun cakap, muka aku dulu berlagak macam minta kena cerca. haha. so funny. yeap. she's right. aku bukan jenis lalu sebelah tetiba senyum dengan orang walaupun orang tu satu course dengan aku atau whateverlah. 

so, dekat sini aku nak cerita pasal percayakan? kejadah lew melalut sampai ke situ tu? ok get back to the real story. cerita-cerita yang aku dengar dari mulut junior ni, aku kesal sikitlah. sebab f ni dulu boleh dikategorikan sebagai bff aku. susah senang dia sama aku. susah senang aku sama dia. korang semua ada bffkan? korang mesti akan cerita a to z pasal sejarah hidup korang, sebab korang rasa percaya tu ada. kau percaya dengan kawan baik kau. dengan harapan segala beban masalah kau kurang sikit bila dah berkongsi dengan orang yang paling kau percaya.

tapi, kita selalu lupa. yang orang kita terlampau percayakan tu adalah seorang manusia. yang hatinya bukan boleh kita duga. 1 minit dia baik dengan kau, 1 minit kemudian boleh jadi dialah manusia yang paling kejam kau rasa. tapi bila aku fikir-fikir balik, aku kawan dengan f dah lama. ada a few things yang memang dari dulu dah buat aku hilang percaya dengan f. so, aku tak terkejut bila junior aku bagitau bila f cerita buruk pasal aku belakang aku.

terkejut tu memang tak. tapi kesal tu ada. kesal sebab aku ingatkan lepas apa yang terjadi dalam hidup dia, dengan kematian mak, berkahwin, bercerai and berkahwin balik, aku betul-betul ingat dia dah berubah. berubah jadi orang yang lebih baik. i am totally wrong. 101% wrong. dia takkan pernah berubah. bila junior aku dah cerita macam tu, aku buka profile fb dia. knowing me, aku memang jarang buka profile fb orang sebab aku tak rasa kenapa mesti aku buka profile fb orang lain. jadi kali ni exception. aku buka profile dia. aku tengok semua gambar dia. aku browse semua status yang dia up. tetiba aku dah jadi stalker.

and timbul rasa kesian dengan dia. walaupun dia sedaya upaya tunjuk dekat mata dunia yang hidup dia sekarang lebih bahagia and lebih segala-galanya dari kawan-kawan yang lain, aku tetap rasa kesian sebab percubaan dia tak membuahkan hasil langsung. dia bahagia dengan suami baru dia, yes, mungkin dia bahagia. bab itu aku taknak sentuh. tapi cara dia menunjuk-nunjuk kebendaan yang dia ada kononnya hidup dia sekarang terlebih stabil, terlebih kukuh dan terlebih segalanya dari kawan-kawan belajar dia dulu, tetap tak pernah berubah.

entahlah. aku pun tak tahu macam mana nak describe. dia baik juga dengan aku sekarang. tapi rasa percaya tu dah tak ada. sampaikan semua yang dia cerita dekat fb dia, aku rasa dia menipu. itu aku. sekali aku dah bagi kepercayaan pada kau, jangan sekali-kali jahanamkan. sebab sekali aku dah tak percaya dengan orang, kau cerita ahli keluarga kau meninggal pun takkan tinggalkan kesan dekat hati aku. ye. itu aku. 

aku tak tau korang semua macam mana. tapi 1 yang aku harap untuk semua yang ada bff ni. term zaman sekarang ni bff yedop? sikit-sikit bff. time sayang semua puji melangit. time bergaduh, semua kudis dalam kain semua ditayang. kalau ada dikalangan kawan-kawan kau yang bercerita tentang masalah/sejarah hidup dia, simpan kemas-kemas dalam hati kau. jangan sekali-kali bila kau bergaduh dengan kawan kau, kau berniat nak bocorkan segala aib dia. hidup ni umpama roda, kawan-kawan. sekali kau rasa kau tinggi melangit, ingatlah bumi kita ni ada graviti. sikit masa kau akan jatuh ke bawah. silap-silap kau jatuh siap patah segala tulang nanti.

percaya dengan janji allah. sekali kau buka aib manusia lainnya, nescaya aib kau akan terbuka juga akhirnya. lambat atau cepat je yang menjadi persoalan. pasal cerita aku dulu tu, takpelah. aku halalkan segala cerita buruk aku yang f pernah cerita dekat orang lain. looking back, i am no angel tho. aku ni manusia biasa. nak-nak zaman muda aku dulu, semua benda aku nak cuba, semua benda aku nak buat. ada sesetengah perlakuan aku yang aku menyesal sangat bila aku fikir-fikir balik, tapi ada sesetengahnya aku sanggup ulang semula semua sejarah yang pernah jadi dulu.

aku berterima kasih dengan suami aku. walaupun orang kata perempuan baik untuk lelaki yang baik and perempuan jahat untuk lelaki yang jahat, aku percaya allah tu tak kejam dengan hambanya. walau jahat macam manapun aku dulu, aku berterima kasih dengan suami aku sebab sudi terima cacat cela aku, sebab sudi jadi kelebihan diatas setiap kekurangan aku. dan yang paling penting, sebab sanggup percayakan aku yang jahat ni.

well, f. ni sikit aku nak cakap dengan kau. i believe in karma. one day, karma will bite you in the ass when you not expecting it. 

<3 toodloo.

No comments: