Tuesday, 27 September 2011

#008: demo yang emo


minggu lepas aku balik kampung. malam sabtu tu, aku ajak suami aku keluar. saja. jalan-jalan. lepak-lepak. minum-minum. mula ingat nak tinggalkan anak, tapi suami aku jenis tak suka tinggalkan anak dekat orang untuk jaga lepas tu mak bapak keluar bersuka ria. eh? 

masa nak keluar tu, plan nak ke senawang. lalu dekat area sikamat, dekat dengan masjid tu nampak orang meramai kiri kanan. tengok kiri, orang-orang bertudung labuh, pakcik-pakcik abang-abang berkopiah sibuk menjual cd-cd agama, bekam dan lain-lain. suddenly, bila pandang belah kiri ada a few orang yang buat demo sambil pegang banner tulis "mat sabu bangsat. negeri ini neger berdaulat. berambus dari negeri ini" and bla bla bla bla. banyaklah bannernya. siap bawak bendera kuning. aku pun tak tahu bendera apa. suami aku termasuk akulah sekali tetiba rasa nak busybody. jalan ke depan sikit lepas tu buat u-turn. pastu dua-dua cakap "jom tengok nak?" biasalah. gatalkan. u-turnlah balik. cari parking proper sebab memang parking semua full. in fact orang parking sampai betul-betul tepi jalan. kira kalau kereta atas jalan raya lalu tu, kena perlahanlah sebab takut tergesel dengan kereta yang park tepi jalan tu. 

so siap-siap parking, tengok-tengok, tinjau-tinjau ada apa. rupanya ada parti yang buat ceramah dekat situ. well, mat sabu ada. so haruslah pas yang buat ceramah. mula-mula demo tepi jalan tu ok. oh ye, by the way, orang-orang yang buat demo tu aku dengar-dengar is orang perkasa/bn. perkasa tu apa wallahualam. yang aku tau perkasa tu satu persatuan yang suka pung pang pung pang cakap meletup tapi hasilnya selalu takde. sama macam bn jugak. eh?

ok. mula-mula demo tu ok. lepas tu aku tengok sikit-sikit orang dari perkasa/bn tu melintas jalan bergerak ke arah jalan utama masuk ke kawasan ceramah tu. bila dah sikit-sikit lama-lama jadi bukit ye tak? makin lama makin ramai orang perkasa/bn nak terjah kawasan ceramah. so apa lagi, orang-orang yang memang ada dekat kawasan ceramah ni i.e. orang-orang pas mula buat benteng nak tahan orang-orang perkasa/bn ni dari masuk ke dalam kawasan ceramah. siap jerit "allahuakbar! allahuakbar!" ramai-ramai. aku ada dekat situ pun boleh meremang bulu roma dengar orang bersemangat jerit macam tu. apatah lagi orang yang ada dekat-dekat situ. orang-orang perkasa/bn tu tak lepas masuk. bila dah tak dapat masuk untuk percubaan yang ke-2, orang-orang perkasa/bn ni mula baling botol and batu. in fact, ada beberapa orang pas yang terkena batu. suami aku yang tengah pegang anak masa tu, aku dah tolak ke tepi. aku dah start takut. aku suruh laki aku duduk jauh sikit. aku bertiga duduk jauh dari tempat kejadian tapi masih belum berganjak dari tempat tu, sebab nak tengok. dah lama lepas tu aku rasa after 4-5 kali percubaan orang-orang perkasa/bn ni cuba nak ceroboh kawasan ceramah tu tak berjaya, and biasalah bila dah bertumbuk, dah berdarah segala barulah polis nak sampai. 

pandangan aku tentang ni adalah apa masalah perkasa/bn ni sebenarnya? oklah. aku ni kerja dengan badan berkanun. jujur aku cakap, aku ni bukan pro atau anti government dan pembangkang. tapi kebanyakan opinion aku sebelum ni tentang parti politik, memang kebanyakkannya nampak macam aku memang di pihak pembangkang. and aku anti betul dengan government. no. salah sekali tekaan kau.

dua-dua aku tak sokong. aku selesa pada siapa-siapa yang buat betul secara terang-terangan dan bukan membodoh-bodohkan rakyat. sebagai rakyat negeri sembilan, aku tak ada masalah bila mana bn yang memimpin. mat hasan tu. so far, lepas isa yang jadi menteri besar negeri sembilan, mat hasan ambil alih memang nampak ketara perubahan dan pembangunan yang mat hasan buat. aku ok je. sebab kau buat benda betul. memang betul kerja kau sebagai menteri besar untuk mengawal negeri yang kau jaga. kau jaga keselamatan rakyat negeri ni. kau bagi keselesaan. kau kurangkan jenayah, kau tingkatkan taraf hidup. aku tak ada masalah dengan bn. malah aku turut menyokong.

aku duduk dekat petaling jaya, selangor. well, ramai orang tau selangor pembangkang yang pegang. aku tak ada masalah dengan pembangkang. sebab sepanjang aku hidup dekat sana, belum timbul lagi masalah apa-apa yang kerajaan selangor buat. silap sikit-sikit tu standardlah. manusia jugak menteri besar tu. ada masa dia terkhilaf. 

aku tak faham kenapa orang perkasa/bn tu nak ganggu pas bagi ceramah dekat kawasan situ. dulu pembangkang buat ceramah dalam masjid, kau bising. kau buat alasan yang masjid tempat beribadah bukan tempat untuk dipolitikkan. pembangkang buat dekat kawasan rumah orang. kau kacau jugak. apa yang buat telur kau menggeletis sangat nak ganggu pihak lain ni?

sebab aku sendiri saksi dekat situ. memang orang-orang pas tu tak buat apa-apa pun. adakan ceramah and jualan tepi-tepi jalan. memang tak mengganggu jalan raya, tak mengganggu kediaman orang. aku tak nampak sebarang gangguan pun. in fact, masa perkasa/bn buat demo tepi jalan tu, tak de satu pun orang pas yang ganggu dorang. dorang cakap "kau nak demo, demolah. jangan ganggu orang lain". yang lagi aku bertambah benci dengan orang-orang yang konon semangat politik tu kuat sangat mengalir di setiap urat saraf dan darah dia tu, bila orang kebanyakan yang lalu tepi jalan tu pun orang perkasa/bn cari pasal. ada 1 bas ni nak lalu. well situ jalan kampung. dua lane je. satu ke bandar, satu ke kawasan kampung. bas ni nak lalu dah terstuck sebab orang perkasa/bn ni halang jalan. bila bas tu hon, orang perkasa/bn ni ramai-ramai pergi tolak bas tu ke kiri kanan. aku tak nampak silap bas tu, apa yang kau nak tunjuk hero sangat sampai orang lain yang tak ada kena mengena pun kau nak cari hal?

setahu aku, mana-mana majlis kerajaan, kalau orang bn ada lebih-lebih lagi najib, rileks je duk kutuk-kutuk pembangkang. cerita ni, cerita tu. burukkan ini. burukkan itu. fitnah ni, fitnah tu. ada orang pas buat demo depan dewan tu? ada orang keadilan baling botol dekat najib? ada orang baling batu? ada? aku dah naik jelak dengan berita tv1, tv2, tv3 and mana-mana media elektronik yang dikawal oleh parti bn ni. kau tak jelak ke dengan berita liwat, berita mat sabu pengkhianat and segala macam lagi. lepas tu kalau aduan rakyat, balik-balik negeri-negeri pembangkang. hari ni aduan rakyat pasal selangor, esok kedah, tulat kelantan bla bla bla bla. balik-balik negeri tu. 

tak ke obvious sangat? lagi satu, pasal artis-artis buat video undilah tu. itu pun kerajaan nak banned. tau pasal apa? sebab ada nurul izzah dalam tu. apa yang kau butthurt sangat ni perkasa/bn? kalau kau kata kau ada hak untuk bersuara tentang pembangkang, habis tu pembangkang tu tak ada hak? apasal hak asyik memihak pada kau je? asal kau ingat hak ni kau sorang je yang pegang?

bila orang buat bersih kau kata semua ni nak menjahanamkan negara. kau sedar tak yang sebenarnya orang paling jahanam dalam negara ni orang-orang kau? sedar tak?

<3 tau tak yang sebenarnya masa demo tu, orang-orang perkasa/bn tu terdiri dari kalangan remaja yang berusia 25 ke bawah. kalau ada pun, adalah 2-3 orang yang 30 ke atas. yang lain semua memang budak-budak remaja. kalau kau taiko sangat, bawak datanglah kepala kau tu. pergi serang kawasan dorang. takkan bayar korang je buat kerja pencacai ni? bangang. 

2 comments:

Miz Fieza said...

wah ko skrg politik yer hahaha......bagus2..kiter sama tak sokong mana2.....

Ahkak Geli said...

aku tak sokong memana..

tapi yang paling nampak, kerajaan BN jahat..

itu tak kena, ini tak kena..tapi bila time diri sendiri, kena jek